sunnuntai 1. maaliskuuta 2020

Pelargonien talvettaminen


Kokeilin nyt ensimmäistä kertaa pelargonien talvetusta. Viime kesänä minulla ei ollut pelargoneja itselläni, mutta ihastelin koko kesän äitini leiskuvan punaisia pelakuita. Olin siis enemmän kuin hyvilläni, kun äiti toi ne minulle talvetustestiin.

Jaoin pelargonit syyskuussa kolmeen erilliseen ruukkuun, kahteen saviseen ja yhteen muoviseen. Otin kaikki kolme ruukkua huoneenlämpöön, samalle ikkunalaudalle talon itäpuolelle. Ikkunalaudan alla on lämmityspatteri, jonka käänsin pois päältä. 

Poimin pelargonien kukat ruokapöydälle miniasetelmaksi. Kukkien poistosta huolimatta kaikki kolme taimea rehahtivat villiin uusintakukintaan. Pian yksi taimista kuoli, se muoviruukussa oleva. Toinen saviruukussa olevista selvisi tammikuulle asti. Kolmas on edelleen hyväkuntoinen. Jännä juttu, miten eri tavalla ne selviytyvät hyvin samoissa olosuhteissa. Toivottavasti tämä kolmas selviää kesään asti, olisi ihanaa nähdä sen kukkivan. 




Talven aikana olen kastellut kukkia harvakseltaan. Pelargoneja ei pitäisikään hukuttaa. Pian saatan kokeilla pelargonien pistokaslisäystä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Hortensia

Joka kevät se tapahtuu. Hiukset katkeavat ja kauppareissuilta mukaan tarttuu mekkoja tai kukkia. Mekkoja minulla on jo ihan tarpeeksi, mutt...